• TRADYCYJNY SAD CD.

• Dzisiaj tj. 15 czerwca Nasz szkolny zespół dalej promował wiedzę na temat tradycyjnych odmian drzew w społeczności lokalnej i naszych profilach szkolnych. Z pomocą w tych działaniach przybyły trzy dzielne przedstawicielki klubów seniora, które pokazały uczniom co znaczy mieć aktywną babcie :-) Młodzi też nie zawiedli a Adam Machnio zgodnie ze swoją funkcją wykopał odpowiedni lej na posadzenie pierwszego drzewka. Nasze kochane seniorki skorzystały z poczęstunku opartego o plony szkolnych warsztatów ogrodniczych.

• POZNAJ POLSKĘ

• W piątek zakończenie roku szkolnego 2022/ 2023. Czujecie już wakacyjne klimaty?

Nasza szkoła otrzymala dofinansowanie do wycieczki szkolnej z projektu ,,Poznaj Polskę'' Uczniowie klas I-VIII wyjechali 20 czerwca na wycieczkę do Dziwnowa.

Co zwiedzaliśmy? Jak się bawiliśmy?

Zwiedziliśmy Park Miniatur i  Kolejek. Popłynęliśmy statkiem ,,Korsarz'' na półtoragodzinny rejs po morzu. Po tych atrakcjach odbyliśmy długi spacer brzegiem morza, zjedliśmy wyśmienity obiad i oczywiście- lody . A w drodze  powrotnej zatrzymaliśmy się w Kamieniu Pomorskim, żeby zwiedzić katedrę.​​​​​

​​​​​​​

Kapitan statku Arkadiusz Ziółkowski wypłynął z uczniami klas I-VIII na pełne morze, a co najważniejsze wrócił z załogą i szystkimi pasażerami do portu w Dziwnowie.

Tuż za Szczecinem obowiązkowy punkt programu- McDonald. Wracaliśmy naprawdę zadowoleni z naszej kolejnej wycieczki. Bogatsi o nowe wrażenia, "zmęczeni" aktywnym wypoczynkiem

• DYSKUSYJNY KLUB KSIĄŻKI

• Dnia 20.06 odbyło się ostatnie w tym roku szkolnym spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gorzowie Wlkp. Tym razem nasi uczniowie: Kamil, Piotrek, Nadia, Oliwka, Wiktoria i Emilka zastanawiali się nad tym jak płynie czas w oparciu o książkę Michaela Ende pt "Momo."

Podczas tego wyjazdu zwiedziliśmy też najstarszą część biblioteki, która na początku XXw. była willą słynnego landsberdzkiego fabrykanta Hansa Lehmanna. Wszyscy byli pod wielkim wrażeniem przepięknych, bogato zdobionych wnętrz. Kamil postanowił przez chwilę poczuć się jak wielki fabrykant i nawet zasiadł w jego fotelu. Pan przewodnik opowiedział wiele ciekawostek dotyczących willii i jej mieszkańców. Wyjazd, zwiedzanie i spotkanie DKK odbyły sie pod opieką p. Ewy Piniewskiej, p. Ani Sierpińskej i p. Janusza Pęcherzewskiego.

Od września  planujemy dalej uczestniczyć w cyklicznych spotkaniach DKK bowiem dostarczają one naszym uczniom nie tylko wiedzy ale i dużo radości.

• DOMKI DLA PTAKÓW

• W dniu wczorajszym Pan Dominik Wieczorkiewicz- specjalista ds Edukacji przyrodniczej- z Nadleśnictwa  Karwin opowiadał barwnie i zachęcił wszystkich do "ciężkiej" pracy na rzecz naszych skrzydlatych braci mniejszych. Warsztaty budowania domków dla ptaków  przyniosły wiele frajdy i satysfakcji.

O czym informuje kronikarz- Lidia Kubisiak

• TRRADYCYJNY SAD

• W ramach projektu TRADYCYJNY SAD  posadziliśmy dziś wspólnie z byłymi pedagogami SOSW Lipki Wielkie stare odmiany jabłoni (antonówka, szara reneta). Po pracy czekał na nas słodki poczęstunek i relaks w pokoju doświadczania świata

Było pracowicie, kolorowo i wesoło .

TRADYCYJNY SAD  - koordynator Paweł Leciejewski przy wsparciu Marleny Miśków i Honoraty Brzytwy

• MAŁE CENTRUM NAUKI SOWA

• Nauka poprzez zabawę, doświadczanie i eksperymentowanie - czemu nie?

We wtorek 13 czerwca br. grupa naszych uczniów w towarzystwie nauczycieli p. Pęcherzewskiej, p. Celejewskiej i p. Pęcherzewskiego, wyjechała do Witnicy do Małego Centrum Nauki SOWA.

Taaaaakie rzeczy się działyyyyy

Nauka poprzez zabawę, doświadczanie i eksperymentowanie - czemu nie?

Małe Centrum Nauki SOWA- Czas, który tam spędziliśmy- radość- 100%, nauka-  55%×(4%-0,3%)+32%

W sumie- SUKCES!  Zapraszamy na kolejną część relacji foto- i wideo.

• ZIELONA SZKOŁA

• Uczniowie klas I-III SP  odkrywali 18 maja br. atrakcje najbliższej okolicy dzięki realizowanemu  przedsięwzięciu pn. ,,Zielone szkoły” w ramach funduszu Małych Projektów (FMP) w Euroregionie PRO EUROPA VIADRINA i współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Jesteśmy bardzo wdzięczni za zaproszenie naszych podopiecznych i wychowawców

do udziału w wycieczce, dzięki której mogli z panią przewodnik Izabelą zwiedzić grodzisko, spędzić czas przy ognisku na santockiej marinie oraz brać udział w warsztatach muzyki dawnej. Państwo, Małgorzata i Stanisław w bardzo interesujący i atrakcyjny sposób zaprezentowali nam niezwykłe instrumenty, stroje i taniec stylizowane na epokę średniowiecza, zwracając przy tym uwagę na znaleziska odkryte na Santockiej ziemi i tym samym podkreślając wagę historyczną naszej gminnej miejscowości. To była bardzo udana wycieczka!

Serdecznie dziękujemy za prezenty dla wszystkich uczestników  i poczęstunek

oraz życzliwość i zainteresowanie naszą placówką oraz zaangażowanie Dagmary Kowalickiej-Szymczak -  pani kierownik Centrum Usług  Wspólnych w Santoku oraz wszystkich osób, które realizowały poszczególne aktywności projektowe.

• NASI ZWYCIĘZCY...

• 31 maja uczniowie naszej placówki brali udział w XXI Lubuskim Turnieju Piłki Nożnej w ramach Europejskiego Tygodnia Piłki Nożnej Olimpiad Specjalnych.

Chłopcy po zaciętych i pełnych emocji meczach zajęli 2 miejsce zdobywając piękny puchar i srebrne medale.

Brawa dla naszych sportowców :

1.Piotr Szramski

2.Jakub Kuchta

3.Arek Ziółkowski

4.Dawid Żeno

5.Miłosz Bagiński

Zespół przygotowali nasi wuefisci- pan Mariusz i pan Adam.

• IDZIEMY W DOROSŁE ŻYCIE...

• 30 marca  to ważny dzień w życiu uczennicy Pauliny Skoneckiej, która  obchodziła 18. urodziny.  Z tej okazji Paulina zaprosiła Dyrekcję Ośrodka, uczących ją nauczycieli oraz koleżanki i kolegów z klasy na urodzinowego torta.

Paulina, życzymy Ci spełnienia marzeń,  wielu sukcesów i odpowiedzialnego wejścia w dorosłość, aby ten nowy okres w Twoim życiu, który właśnie się rozpoczął, zapisał się na kartach historii, jako okres wszelkiego szczęścia i radości. Abyś z każdym nowym dniem podejmowała takie decyzje, które doprowadzą Cię do wymarzonego celu.

• PIKNIK RODZINNY

• Mamy w naszym Ośrodku wiele tradycji, które nie tylko pozwalają aktywnie i radośnie spędzić czas, także- łączą wiele osób przychylnych naszym działaniom. Na Kolejnym Pikniku Rodzinnym bawili się wspólnie nasi wychowankowie, nauczyciele, rodzice. Odwiedzili nas: Przewodniczący Rady Powiatu Pan Grzegorz Zapytowski, Wicestarosta Pani Magdalena Nowak, radny powiatu Mariusz Śpiewanek, radna powiatu Małgorzata Ludniewska, dyrektor ZS-P Ferdynand Sańko.

Jak co roku mogliśmy liczyć na  obecność  rodziców naszych   wspaniałych dzieciaków .

Organizatorom dziękujemy za dopracowanie każdego szczegółu.

Dzięki wszystkim obecnym to był kolejny DOBRY dzień.

Było śmiesznie i wesoło...

• SOSW OGRODY

• Dziś uczniowie z klasy SPP Miłosz, Paweł, Dawid a także inni chroniący się unijnym RODO :) na zajęciach z p.Pawłem Leciejewskim przekonali się jakie skarby kryją Nasze szkolne łąki kwietne, które nie tylko tworzą pożyteczną symbiozę z Tradycyjnym Sadem ale pomagają ucieszyć każdą mamę w dniu ich święta...

• DZIEŃ MAMY

• Dla naszych Kochanych Mam przy użyciu drukarki 3D stworzyliśmy takie piękne zakładki do książek. Przesyłamy je dla mam z najlepszymi życzeniami.

• W CYKLU GDZIE BYLIŚMY...

• Uczniowie klas I-III SSPP wyjechali na jednodniową wycieczkę do Świnoujścia. Wycieczka  została dofinansowana z projektu ,,Poznaj Polskę''. Projekt napisały Panie: J.Celejewska, M.Pęcherzewska, B. Mąkosza. Pogoda podczas wycieczki dopisała, jak również humory. Nasza spontaniczna radość oraz zachwyt podczas zwiedzania wzbudzały życzliwość i ciepłe zainteresowanie mieszkańców i turystów. Załoga statku Adler, którym wracaliśmy z wyprawy do latarni morskiej, w gratisie odwiozła nas do centrum miasta, bo marynarze stwierdzili, że tak radosnej, fantastycznej grupy nigdy nie przewozili.

Co zwiedziliśmy? Obejrzyjcie część relacji fotograficznej, kolejna już za chwilunię...

Zwiedziliśmy Muzeum Rybołówstwa Morskiego. Oglądaliśmy niezwykłe  eksponaty związane z florą i fauną mórz oraz historią rybołówstwa. Widzieliśmy narzędzia rybackie, modele statków, przyrządy nawigacyjne, ryby, muszle i bursztyny.  Zjedliśmy wspaniały dwudaniowy obiad oraz lody. Byliśmy na plaży. Spacerowaliśmy po przepięknym deptaku i przepłynęliśmy w drodze powrotnej promem Bielik, aby dostać się na parking gdzie stał autokar. W drodze powrotnej obowiązkowo McDonald

ŚWINOUJŚCIE  Nasze krokomierze wykazały, że przeszliśmy 15 km. Nikt nie marudził, wszyscy byli zadowoleni, a  śmiechom nie było końca.

• DARCZYŃCY

• Dnia 17 maja br. w wyniku spotkania pani dyrektor Janiny Grzecznowskiej z panem Bogumiłem Wielkoszewskim Prezesem Zarządu firmy „Poziom” sp. z o.o. nasz Ośrodek zyskał profesjonalnego partnera, który będzie partycypował
            w kreowaniu kariery zawodowej uczniów i absolwentów SOSW. Ponadto spieszymy z dobrą nowiną, że pan Bogumił Wielkoszewski jest również darczyńcą, który ufundował krzesła i stoły do klasopracowni.

Jesteśmy bardzo wdzięczni za zainteresowanie naszą placówką oraz wsparcie finansowe tak potrzebne w obecnym okresie restrukturyzacji SOSW.

Serdecznie dziękujemy za ogromną życzliwość i wielkie serce, o które tak tródno w obecnych czasach. Sentencja Carolla Lewisa jest najcelniejszym odzwierciedleniem wrażliwości pana Bogumiła Wielgoszewskiego:

Jeden z najgłębszych zakrętów życia polega na tym, że tylko to wszystko, co robimy dla innych, jest tym, co naprawdę warto robić.”

• Z CYKLU GDZIE BYLIŚMY...

• Narodowy Park Ujście Warty to  kolejne miejsce na mapie szkolnych wycieczek. 18 maja nasi uczniowie oraz uczniowie Zespołu Szkolno - Przedszkolnego z Lipek Wielkich wyjechali do Slońska gdzie znajduje się Ośrodek Muzealno -Edukacyjny Narodowego Parku Ujście Warty.

Na wstępie krótkie wyjaśnienie.

Park Narodowy jest jedną z form ochrony przyrody w Polsce. Zgodnie z Ustawą o ochronie przyrody z 2004 roku obejmuje obszar wyróżniający się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, społecznymi, kulturowymi i edukacyjnymi. Park Narodowy tworzy się w celu zachowania różnorodności przyrodniczej i krajoznawczej. W Polsce są 23 Parki Narodowe. Na ich terenie ochronie podlega cała ożywiona i nieożywiona przyroda. Park Narodowy Ujście Warty powstał w 2001 roku i jest najmłodszym Parkiem Narodowym w Polsce.

Podczas pobytu w Ośrodku uczniowie zwiedzili osiem tematycznych sal wyposażonych w najnowocześniejsze zdobycze technologii.

Obowiązkowym punktem zwiedzania był wirtualny lot balonem nad Parkiem Narodowym „Ujście Warty”. To jedyna okazja, żeby zobaczyć teren z lotu ptaka. Niewątpliwie dużo emocji wzbudził wirtualny rejs łodzią po nieudostępnionych turystycznie wodach Parku. A to dopiero kilka ze zdumiewających atrakcji…

Jedną z sal wystawowych wzbogaca makieta samolotu transportowego, wewnątrz którego kryje się odpowiedź na odwieczne pytanie – co było pierwsze: jajo czy gęś? Po zaspokojeniu głodu wiedzy uczniowie urządzili sobie spacer po makiecie torfowiska. Spokojnie, akurat to bagno nas nie wciągnęło. Dla ciekawych podwodnego życia, w Ośrodku zostały przygotowane  akwaria z krajowymi gatunkami ryb.  Wszystkie wystawy moglismy zwiedzić z panem przewodnikiem, ktory przekazal bardzo dużo cennej wiedzy dotyczącej Parku, mogliśmy też samodzielnie korzystać z elementow interaktywnych, rozwiązywać zagadki i rebusy dotyczące zwierząt i roślin występujących na terenie Parku.

Sama wizyta w Ośrodku to za mało i chętnie wybraliśmy się w teren.

"Kto jest gościem w lesie” – podczas spaceru poszukaliśmy mieszkańców lasu i śladów ich obecności.

Kolejną częścią wycieczki był przejazd do Narodowego Parku Ujście Warty. Przez prawie dwie godziny spacerowaliśmy rozlewiskami obserwując różne gatunki ptaków. Dokładną obserwację umożliwiły nam lornetki oraz luneta. Stada dzikich ptaku wygrzewały się w słońcu w przepięknej scenerii roślinności. Jeszcze nigdy z tak bliska nie widzieliśmy bociania, mew i czapli. Ptaki gniazdowały wśród traw, drzew i krzewów.

Polecamy bardzo to miejsce na wycieczkę szkolną  czy rodzinny spacer.

Zapraszamy wszystkich do obejrzenia fotorelacji.

Opiekunami wycieczki byli: Pani Kamila Cierach,  Pani Monika Siwińska , Pani Małgorzata Różańska ZSP Pan Mariusz Stasiński i Pan Adam Bednarek

Park Narodowy - UJŚCIE WARTY- nowe podejście do muzealnictwa uczyniło naszą wycieczkę atrakcyjniejszą. Mogliśmy zobaczyć i doświadczyć, nauczyć się odpoczywając . Sami zobaczcie, jak tam piękni

Jeśli jeszcze ktoś nie jest zachęcony do odwiedzin krainy ptaków i innej zwierzyny nadwarciańskiej- to może ostatnie zdjęcia ...

• WYBIERAMY PATRONA SZKOŁY

• Słońce  dodaje energii, więc działamy i-  wybieramy patrona szkoły. Patron szkoły wyznacza kierunek  działań dydaktyczno-wychowawczych, jest filarem wokół którego buduje się program wychowawczy szkoły.  Drogą głosowania w naszej szkole wybraliśmy trzy postacie godne tytułu- Patron Szkoły:

1. Jan Brzechwa

2. Kornel Makuszyński

3. Maria Grzegorzewska.

Kto zostanie patronem szkoły? Zadecydują pracownicy szkoły, uczniowie, rodzice i przyjaciele szkoły. Głosowanie odbędzie się, kiedy zaprezentujemy trzy wybitne postaci na szkolnym fb. Dzisiaj krótka informacja o życiu i twórczości pierwszego kandydata Jana Brzechwy.

JAN BRZECHWA (właś. Jan Wiktor Lesman)

urodził się 15 sierpnia 1898 roku w Żmerynce na Podolu, zmarł 2 lipca 1966 roku w Warszawie. Pochowano go na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Był polskim poetą, autorem popularnych wierszy dla dzieci jak i utworów satyrycznych, tłumaczem poetów– m.in. Puszkina, Majakowskiego i Jesienina. Nie można przecenić roli literatury dziecięcej w uczeniu, wychowaniu i wspieraniu rozwoju dzieci.

Świat przedstawiony w literaturze pomaga dziecku przenieść się do świata myślenia symbolicznego, czemu towarzyszy zawsze rozwój emocjonalny i poruszenie wyobraźni.

Dziecko czytając baśnie, wiersze, opowiadania, czuje się uczestnikiem prezentowanych zdarzeń świata przedstawionego. Bohaterowie literaccy Brzechwy budują specyficzny kontakt dziecka z otaczającą je rzeczywistością, wychodząc od kontekstu   zabawy. Bohaterami utworów Brzechwy są zwierzęta domowe (kaczki , kury, krowy), owady (muchy, pająki), zwierzęta leśne oraz niecodzienne postacie mieszkające Na wyspach Bergamutach.

Nie zapominajmy również o ideale nauczyciela - panu Kleksie, który siada na nieistniejącym krześle, przyrządza znakomite potrawy za pomocą kolorowych far i łata dziury w serze. Świat wyczarowany piórem Jana Brzechwy wolny jest od przemocy, okrucieństwa i zła. Jego wiersze na długo pozostają w pamięci, stanowią repertuar konkursów recytatorskich, kompozytorzy piszą do nich muzykę, a dzieci już w przedszkolu śpiewają „Kaczkę Dziwaczkę” czy recytują wiersze „Na straganie”, „Sum”, „Na wyspach Bergamutach”, „Kwoka”, „Leń” , „Skarżypyta”, „ZOO” i wiele innych. Teksty Jana Brzechwy są wiecznie żywe. Uczą, bawią i wzruszają kolejne pokolenia. Kiedy więc będzie nam smutno przenieśmy się w pełen humoru świat wyobraźni „profesora serdecznego uśmiechu”…

KORNEL MAKUSZYŃSKI to drugi kandydat na Patrona naszej szkoły.

Urodził się 8 stycznia1884 r. w Stryju koło Lwowa w rodzinie Julii  z Ogonowskich i Edwarda Makuszyńskiego - emerytowanego pułkownika armii austriackiej, zatrudnionego na stanowisku pisarza. Po wybuchu I wojny światowej Kornel Makuszynski został zesłany wraz z żoną w głąb Rosji, ale za poręką przyjaciół został zwolniony z zesłania i powrócił do Lwowa. Po śmierci pierwszej żony poślubił w Zakopanem śpiewaczkę operową, Janinę. Okupację niemiecką i Powstanie Warszawskie Makuszyński przeżył w stolicy. Doświadczenia wojenne to obóz Pruszkowie i Opocznie. Od końca wojny zamieszkał w Zakopanym. Z inicjatywy Kornela Makuszyńskiego powstało na stokach Gubałówki sanatorium dla młodzieży. Pisarz inicjował też zbiórki pieniężne na sprzęt narciarski dla najbiedniejszych dzieci.

Kornel Makuszyński był poetą, powieściopisarzem, felietonistą, recenzentem teatralnym, ale największą popularność zdobył jako autor książek dla dzieci i młodzieży. Pierwszą książką  dla dzieci był „Szewc Kopytko i kaczor Kwak”, potem przyszły następne: „O dwóch takich, co ukradli księżyc” , „Panna z mokrą głową”, „Przyjaciel wesołego diabła”, „Szaleństwa panny Ewy” i wiele innych.

Dla najmłodszych we współpracy z rysownikiem Marianem Walentynowiczem napisał cykl historyjek słowno-obrazkowych: „Przygody Koziołka Matołka” , „Przygody Małpki Fiki-Miki”  i inne.

Makuszyński nie lekceważył sobie małego odbiorcy. Był świadomy, iż ta najwdzięczniejsza publiczność jest zarazem niezmiernie wymagająca i że tworzenie dla niej nie jest sprawą łatwą. Promień słoneczny powiada mu przecież: „ Jeślibyś umiał pisać tak, aby cię każde dziecko pojęło, byłbyś wielki”.

Był pisarzem, który wierzył w człowieka, w to, że w każdej ludzkiej duszy jest wiele dobra i miłości . O tym pisał i tego uczył w swoich książkach .

Władze komunistyczne skazały Kornela Makuszyńskiego na zapomnienie, bo w swych książkach dawał świadectwo istnienia Boga, który jest źródłem tego, co w człowieku dobre i szlachetne. Jego książki znalazły się na powstałej w 1951r. tajnej liście książek nazwanych ideologicznie szkodliwymi i przeznaczonymi do likwidacji.  W 1944 r. pisarz przeniósł się na stałe do Zakopanego, gdzie wraz z żoną zamieszkał w willi „Opolanka”. Tu rozpoczął się ostatni rozdział życia pisarza. Nie pisał już powieści, był schorowany, popadł także w złą sytuację finansową. Odbywał jednak spotkania autorskie w sanatoriach i zakładach pracy. Cierpliwie odpisywał też na listy, które napływały z całego kraju. Zmarł 31 lipca 1953 roku. Pochowany został na Cmentarzu Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku w Zakopanem. Na pytanie dziennikarzy -Jakim był człowiekiem?- mieszkańcy Zakopanego odpowiadali-Był dobrym człowiekiem.

• W RODZINIE SIŁA

• W naszej szkole w ramach projektu ,,W rodzinie siła'' odbyły się warsztaty zdobienia techniką decoupage. Uczniowie podczas zajęć poznali technikę decoupage i dali nowe życie przedmiotom codziennego użytku.Wykonane przez dzieci przedmioty wyglądają  jak ręcznie malowane. Będą niepowtarzalną pamiątką bądź prezentem na Dzień Mamy i Dzień Taty. Warsztaty decoupage dla dzieci pomagają poszerzyć ich artystyczną wyobraźnię i ozdobić przestrzeń wokół siebie własnoręcznym rękodziełem. Na zajęciach uczestnicy zdobyli podstawową wiedzę na temat wykorzystywanych technik i narzędzi.